چکیده
گسترش فعالیت های برنامهریزی درسی حرکت هایی برای ارزشیابی برنامه های آموزشی را موجب شده است. در دو دهه قبل ،ارزشیابی برنامه درسی به عنوان حوزه مطالعاتی مستقلی در رشته علوم تربیتی ظاهر شد.ریشه های آن بیشتر در حوزه های کلی ارزشیابی آموزشی، آزمودن و اندازهگیری یافت می شود. ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیز از مهمترین انواع ارزشیابی آموزشی محسوب میشود که کیفیت آن نقش بسیار تاثیرگذاری بر تعالی یا تباهی فرد و جامعه دارد. این مفهوم نیز مانند بسیاری از مفاهیم پرکاربرد در حوزه های مختلف علوم در گذر زمان دچار تحول شده است.در این مقاله تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .اهداف ارزشیابی آموزشی نیز در قالب 6 مورد ارائه شده است که میتواند نشان دهنده مسیر در فرآیند ارزشیابی باشد.
- ۰۱/۰۱/۲۶