سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

صاحب نظران ارزشیابی آموزشی در دیدگاه هایشان نسبت به اینکه ارزشیابی چیست و چگونه باید آن را انجام داد اختلاف نظر دارند . این اختلاف نظرها به ایجاد رویکردهای ارزشیابی آموزشی مختلفی انجامیده است که در اینجا به اختصار آنها را توضیح می دهیم. ما برای معرفی رویکردها و الگوهای ارزشیابی از روش ورتن و سندرز استفاده خواهیم کرد. این صاحب نظران ارزشیابی تمامی رویکردهای ارزشیابی آموزشی را به 6 دسته به شرح زیر تقسیم کردند:

رویکرد مبتنی بر هدف: در رویکرد مبتنی بر هدف، هدفهای کلی و هدفهای دقیق مورد تاکید قرار میگیرند و ارزشیابی آموزشی به دنبال این است که تعیین کند این هدف ها به چه میزانی تحقق یافته اند.
رویکرد مبتنی بر مدیریت: در رویکرد مبتنی بر مدیریت ، هدف تشخیص و تحقق بخشیدن به نیازهای اطلاعاتی مدیران تصمیمگیرنده است.
رویکرد مبتنی بر مصرف کننده: در رویکرد مبتنی بر مصرف کننده، تاکید عمده بر کسب اطلاعات مربوط به فرآوردههای کلی آموزشی است که توسط مصرف کنندگان آموزشی در انتخاب از میان برنامه های درسی مختلف، فرآورده های آموزشی و نظایر این ها مورد استفاده قرار می گیرد.
رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان: در رویکرد مبتنی بر نظر متخصصان، تاکید اصلی بر کاربرد مستقیم نظر متخصصان در قضاوت درباره کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش است.
رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان: در رویکرد مبتنی بر اختلاف نظر متخصصان،اختلاف نظرهای ارزشیابان مختلف )موافق و مخالف(مورد تاکید قرار می گیرد.
رویکرد طبیعت گرایانه و مبتنی بر مشارکت کنندگان: در این رویکرد، بررسی طبیعت گرایانه و کوشش مشارکت کنندگان در تعیین ارزش ها،ملاک ها،نیازها و داده های ارزشیابی مورد تاکید قرار میگیرند. 

  • محمد مهدی خداشناس