سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

بازخورد

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۶:۱۷ ب.ظ

بازخورد به معنی بازگشت دادن اثرات اعمال توسط محیط یا دیگران به فاعل عمل است. در محیط های آموزشی، بازخوردهای حاضر از ارزشیابی تحصیلی، نقش بسیار مهمی را در ارتقای سطح کیفی و کمی یادگیری دانش آموزان ایفا می کند .بازخورد، حلقه ارتباطی بین سنجش و یادگیری است. در بازخورد ، شواهد یادگیری بدون آنکه تفسیر یا ارزشیابی شود، به دانشآموزان برگشت داده میشود تا آنان نسبت به تنظیم متناسب کردن رفتار خود با اهداف آموزشی اقدام کنند ) )ویگینز، 1۱۱9 .
بازخوردها را میتوان به دو طبقه ملاک- وابسته و ملاک -آزاد تقسیم بندی کرد. در بازخورد های ملاک -وابسته ، معلمان با استفاده از ملاک ها و شاخص هایی که معرف اهداف آموزشی هستند. نتایج اثرات اعمال دانشآموزان در یادگیری را به او بازگشت می دهند. این نوع بازخوردها با توجه به ماهیت اطلاعات و شواهد، میتوانند تشخیصی یا اصلاحی باشند. در بازخوردهای تشخیصی، دانش آموزان از وضعیت عملکرد خود در یادگیری اهداف درسی آگاه میشوند؛ اما در بازخوردهای اصلاحی، راهبردها و روشهای موردنیاز در بهبود عملکرد درسی برای دانش آموزان فراهم می شود. در بازخوردهای ملاک- آزاد دانشآموزان بدون توجه به شاخصها و ملاکهای مرتبط، از نتایج عملکرد خود آگاه می شوند .در این نوع بازخوردها ،که معمولاً جنبه انگیزشی دارد، معلمان دانش آموزان را به صورت کلامی )خیلی خوب ،آفرین، نیاز به تلاش بیشتر دارد (و یا با استفاده از نمادهای عددی و حروف الفبا، از مثبت یا منفی بودن اثرات رفتارهای تحصیلی .) خود آگاه میکنند )فایندلی، 1۱۱۷

  • محمد مهدی خداشناس