سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۵:۵۷ ب.ظ

اصطلاح ارزشیابی آموزشی را به این صورت تعریف کردیم که ارزشیابی به یک فرایند نظام دار برای جمع آوری تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته میشود . به این منظور که تعیین شود آیا هدف های مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تغییریافتن است به چه میزانی . ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را میتوان به این صورت تعریف کرد: سنجش عملکرد یادگیرندگانو مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیت هایآموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجام میدهند و به چه میزانی. بنابراین،در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دو اقدام اساسی ضروری است؛یک تعیین هدفهای آموزشی، دو سنجش عملکردیادگیرندگان. 

  • محمد مهدی خداشناس