سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

تعریف اندازه گیری

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۵:۲۴ ب.ظ

در اندازه گیری، ویژگی ها یا صفات اشیا و افراد تعیین می شوند و مقدار آن ویژگی ها یا صفات صورت عدد یا رقم اندازه گیری عبارت است از فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شیء « : گزارش میشود. بنابراین، میتوان گفت ) گی، 1۱۱1 ( » چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است  شیوه نسبت دادن یک عدد )که معمولا آن را نمره «: نیتکو اندازهگیری آموزشی را به نحو زیر تعریف کرده است میگویند( به یک صفت یا ویژگی معین یک شخص به گونهای که آن عدد درجه از آن صفت یا ویژگی را که آن شخص .)۷ : نیتکو، 9۱۱1 (» از آن برخوردار است نشان می دهد چنانکه از تعریفهای بالا پیداست، در اندازهگیری، ویژگی یا صفات صفتی که اندازهگیری میشود به صورت عدد یا رقم در می آید. مثلا، به جای اینکه بگوییم حسن نسبت به سن و قدش لاغر است، میگویم حسن 16 سال دارد، قد 1۷۱ سانتی متر است ،ولی تنها 4۱ کیلوگرم وزن دارد. در این مثال ها ، اعداد نسبت داده شده به افراد حاصل اندازه گیری هایی هستند که از ویژگیهای جسمی و روانی آنان به عمل آمده اند.

اندازه گیری فرایند یا شیوه ای دقیق و نظام دار است. نانالی در تعریفی که از اندازه گیری به دست داده بر کاربرد قاعده اندازهگیری دربرگیرنده قواعدی است برای نسبت دادن اعداد به اشیا )یا افراد( به گونه ای که صفت «: تاکید کرده است ۳( .منظور از کاربرد قاعده در اندازه گیری این است که روشهای : نانالی، 1۱۷۱ (» هایی از آنها را به صورت کمیت نشان دهد نسبت دادن اعداد باید به طور روشن بیان شوند. مثلاً در نمره گذاری نتایج یک آزمون حساب، وقتی که جواب های درست دانشآموزان شمارش می شوند و به تعداد جوابهای درست به آنها نمره داده می شود، شاهد نمونه ای از کاربرد خط مشی هایی هستند برای نشان دادن مقدار )یا نوعی ویژگی « قاعده در اندازهگیری هستیم. بنابراین ،قواعد اندازه گیری .)۷۳ : کوهن و سوردلیک، 9۱۱9 ( » دیگر( شی مورد اندازه گیری در بعضی موارد، قاعده اندازه گیری تا حدی ساده و بدیهی است که توضیح مفصل آن ضرورت ندارد، مانند زمانی که از خط کش برای اندازه گیری طول یک میز استفاده میشود. اما قواعد مربوط به اندازه گیری ویژگی های روانی و تربیتی افراد مانند هوش یا یادگیری دانش آموزان به بیان دقیق نیاز دارند. فایده بیان قواعد اندازه گیری این است که کمک می کند تا افراد مختلفی که میخواهند وسیله اندازه گیری را مورد استفاده قرار دهند آن را یکسان به کار ببندند. بیان قواعد اندازه گیری از جنبههای مهم استاندارد کردن یا میزان کردن آزمونهای روانی و تربیتی است. بنا به گفته هرگونه ابزار اندازه گیری استاندارد شده باید دارای راهنما یا دستورالعمل روشنی برای اجرا و نمره گذاری باشد «، آیکن ۱۷ (.بنابراین، یکی : آیکن، 1۱۱1 (» که به دقت به کار بسته شود و امکان تفسیر شخصی و سوگیری در نتایج را مانع شود از مشخصات مهم آزمون های استاندارد شده که همان بیان قواعد اجرا و نمره گذاری است این است که افراد مختلفی که  این وسایل اندازه گیری را به کار می بندند نتایج یکسانی به دست می آورند. به عنوان نمونه ، در صورتی یک آزمون
هوش به خوبی استاندارد شده است که افراد مختلفی که آن را با گروه معینی از دانش آموزان مورد استفاده قرار میدهند نمرات هوشی یکسانی به دست آورند.

  • محمد مهدی خداشناس