سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

سنجش عملکردی

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۶:۱۵ ب.ظ

یک دسته از روش های سنجش واقعی یا اصیل سنجش عملکردی نام دارد. در سنجش عملکردی و آزمون های عملکردی فرآیندها و فرآورده های یادگیری دانش آموزان و دانشجویان به طور مستقیم سنجش می شوند. کوبیسزین و بوریچ در معلمان می توانند از آزمون های عملکردی برای سنجش های یادگیری شناختی پیچیده ،نگرش ها، و «: این باره گفته اند مهارت های اجتماعی در موضوع های تحصیلی مختلف ،مانند علوم، مطالعات اجتماعی، و ریاضیات استفاده کنند. برای این منظور معلمان باید موقعیتهایی را تدارک ببینند که در آن رفتار یادگیرندگان را به طور مستقیم مشاهده و سنجش نمایند. در سالهای اخیر برای استفاده از سنجش عملکردی تاکید زیادی شده است. بنا به گفته پوفام در ضمن سالهای اول
دهه 1۱۱۱ میلادی تعداد قابل توجهی از سیاستگذاران آموزش و پرورش شیفته سنجش عملکردی شدند .یکی از دلایل عمده تاکید و توجه به این روش سنجش پیشرفت های نسبتا تازه در روانشناختی شناختی و تاثیر چشمگیر آن بر جریان های آموزش و پرورش بوده است .

درباره اینکه چرا در سالهای اخیر آزمون های عملکردی گسترش یافته اند و از شهرت آزمونهای عینی کاسته شدن دلایل زیر را ذکر کردهاند:
1)نظریه های شناختی یادگیری بر آموزش تاثیر گذاشته اند و لذا مهارتهای فکری پیچیده مورد تاکید قرار گرفته اند .در گذشته نظریه های رفتاری یادگیری افکار معلمان را نسبت به آموزش تحت تاثیر قرار می دادند ،و از آنجا که در نظریه های رفتاری اعتقاد بر این است که یادگیری در مراحل کوچک انجام می شود، لذا نظام ارزشیابی گذشته بر آزمونهای عینی که دانش های اساسی و خرد را میسنجند مبتنی بود. 
2) نظریه های شناختی جدید همچنین بر جنبه های فکری و خودنظم دهی یادگیرنده تاکید میکنند. لذا امروزه بیشتر توجه ها معطوف به این است که چگونه یادگیرندگان دانش را تفسیر می کنند و به کار می گیرند تا مسائل پیچیده را حل کنند. این گونه مهارت ها با آزمون های عینی، مثلاً آزمونهای چند گزینه ای، قابل سنجش نیستند.
۳(پژوهش های تازه نشان می دهند که یادگیری و انگیزش بر هم تاثیر زیادی دارند؛ یادگیرنده ممکن است دانش فراوانی داشته باشد، اما نخواهد از آن استفاده کند . بنابراین، پژوهشگران بر این باورند که در زمینه نوشتن باید یادگیرندگان را  وادار کرد تا نسبت به کار خود بیندیشند و کار خود را ارزشیابی نمایند) ارزشیابی شخصی (.این کار با آنان کمک خواهد کرد تا معیارهای سطح بالایی برای خود برگزینند.

  • محمد مهدی خداشناس