سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

سنجش،آزمون و ارزشیابی آموزشی

آشنایی با تعاریف سنجش ،آزمون و ارزشیابی آمورشی و نفش و تاثیر آنها در نظام آموزشی کشور

در این وبلاگ تلاش شده است تا تعاریف مربوط به ارزشیابی،سنجش ،آزمون و آزمودن مطرح شود و این موارد با یکدیگر مقایسه گردند.همچنین به مقایسه ارزشیابی آموزشی و پژوهش آموزشی پرداخته شده است تا دیدگاه بهتری به مخاطب در مورد فرآیند ارزشیابی داده شود.دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها نیز در این وبلاگ مورد بررسی قرار گرفته است و موارد کاربرد آن ذکر شده است تا به خوبی مورد استفاده قرار گیرند .

بایگانی

تعریف آزمون

جمعه, ۲۶ فروردين ۱۴۰۱، ۰۵:۲۶ ب.ظ

گفتیم که اندازه گیری یک فرآیند است. این فرایند نیاز به وسیله ای دارد که به آن وسیله اندازه گیری می گویند. برای اندازه گیری ویژگی های مختلف اشیا و افراد از وسایل مختلفی استفاده می شود. مثلاً برای اندازه گیری ویژگی های فیزیکی، مثل طول و وزن اشیا یا قد و وزن افراد، از متر و ترازو استفاده میشود. متر و ترازو ویژگیهای فیزیکی را به طور مستقیم اندازهگیری میکنند، لذا به این دسته از وسایل اندازه گیری وسایل اندازه گیری مستقیم میگویند. علاوه بر ویژگی فیزیکی، رفتارهای آشکار یا محصولات رفتاری افراد را نیز میتوان به طور مستقیم اندازهگیری کرد. مثلاً تعداد دفعاتی که دانشآموزی در یک جلسه در صندلی اش را ترک می کند )رفتار آشکار( یا تعداد مسائل ریاضی که درست حل میکند) محصول رفتار( می توان به طور مستقیم اندازه گیری کرد . برخلاف ویژگی های فیزیکی )جسمی( و رفتارهای آشکار که به طور مستقیم اندازه گیری می شوند، ویژگیها یا صفات روانی مانند هوش ،خلاقیت، انگیزش، نگرش، یادگیری و مانند اینها را باید به طور غیرمستقیم اندازه گیری کرد، زیرا هیچ کس به طور مستقیم به این ویژگی ها دسترسی ندارد. معمول ترین وسیله اندازه گیری ویژگی ها یا صفات روانی آزمون است.

رفتار های معرف ویژگی های روانی بسیار متنوع اند و بنابراین نمیتوان همه آنها را اندازهگیری کرد. مثلاً، اگر بخواهیم تمام رفتارهایی را که معرف هوشمندی یا یادگیری یک موضوع درسی اند فهرست کنیم در هیچ آزمونی نمی گنجند. بنابراین، متخصص اندازهگیری نمونه ای از رفتارهای مورد نظرش را انتخاب می کند و آزمون خود را بر پایه آن نمونه بنا آزمون وسیله یا روشی نظام دار )یا نظام مند( برای اندازهگیری نمونهای از رفتار «، می نهد. پس بنا به گفته گرانلاند و لین 5(.هرچه نمونه رفتار های انتخاب شده و گنجانیده شده در آزمون بیشتر معرف ویژگی روانی : گرانلاند و لین، 1۱۱۱ (» است مورد نظر باشد، به همان میزان نتایج اندازه گیری دقیق تر و قابل اعتمادتر است .بنابراین، در تعریف آزمون میتوان گفت که آزمون به مجموعه سوال گفته میشود که غالباً به طور کتبی برای پاسخگویی در اختیار آزمون شوندگان قرار داده میشود .

  • محمد مهدی خداشناس